Doua puncte de vedere, o perspectiva matura

02 Decembrie 2013
    

Ce optiuni avem in domeniul dezvoltarii manageriale? MBA, Certificat Profesional in Management... Nevoia de a invata, de a intelege mai mult si in profunzime secretele unui business de succes, dar mai ales, cum sa fii cu un pas mai aproape de a fi lider, iata doar cateva motive pentru care mai multe generatii de manageri romani au ales sa urmeze aceste cursuri la Open University Business School.

Motivele pentru care un manager ar opta pentru „mutarea” intregii vieti pe un traseu ascendent atat de provocator, in care trebuie sa devina din nou student pentru mai mult de un an, sunt diferite de cele de acum cativa ani. Ar putea fi puse, pe o lista formala: schimbarile din mediul de business, viziunea diferita, avangardista, fata de strategia companiei... Dar cand intrebi un cursant sau absolvent de ce a ales o asemenea provocare, precum cea a unuia dintre programele CODECS – Open University Business School, multe alte argumente se aduna cu repeziciune si pasiune.

Sa renunti la cantatul dupa ureche...

Liliana Hagicalil, medic, director al Grupului de firme ROMAR Medical, ne explica despre ce este vorba: «Managerii sunt ca doctorii, au o multime de cursuri si diplome si tot mai vor sa invete. Am avut tot timpul apetenta sa ma perfectionez in domeniul managerial, de aceea am urmat multe cursuri specifice de vanzari si comunicare, un masterat in Managementul Serviciilor Sociale si de Sanatate, cursuri de Management Spitalicesc, cursuri MBA la Open University CODECS si doctorat in Managementul Serviciilor Medicale. Afacerile le-am inceput din 1990 alaturi de sotul meu si s-au dezvoltat de-a lungul timpului, dobandind experienta in diverse domenii de business. La un moment dat simti necesitatea sa nu mai „canti dupa ureche” ci sa inveti sa conduci „dupa partitura”. E o meserie de sine statatoare, dureaza si e costisitor sa o aprofundezi. Dar merita.».

Costin Ghita, Director National Jidvei, sustine ca si-a dorit ceva mai mult chiar atunci cand a avut si impulsul de moment determinat de intalnirea cu un grup de colegi din firma care activau pe piete internationale. In momentul respectiv credea ca poate ajunge alaturi de ei numai avand o pregatire de business mai speciala, genul de impuls „stai, ca si noi suntem valorosi!”. Dar hotaratoare a fost necesitatea de a intelege si alte zone ale afacerii – finante, strategie, legatura cu intregul. Nu in ultimul rand, a fost vorba despre dorinta de dezvoltare proprie: „Job-ul meu la acel moment avea si o componenta de training de aceea m-am gandit ca e important cand vorbesti in fata unor oameni, a unor colegi, sa apelezi la referiri catre niste modele verificate, exemple concrete de business. Desigur, conteaza foarte mult si aportul companiei care a avut deschiderea catre un astfel de program si care, la randul ei, constituie un motor”, spune Costin.

Un puzzle usor de inteles

Curiozitatea starnita de modul in care s-a schimbat activitatea profesionala de zi cu zi ne este potolita tot cu multe argumente, rostite cu pasiune si care se aduna ca piesele unui puzzle. Costin Ghita spune mai intai ca a invatat sa vada in perspectiva, sa inteleaga intregul. Cuvantul strategie a capatat noi intelesuri si i-a dezvoltat ratiunea de a o urmari. „Odata inteles tabloul de ansamblu, am inteles mai bine oamenii si provocarile fiecarui departament. Sigur, familia mea, la randul ei, a inteles efortul necesar studiului. De multe ori, si colegii de la locul de munca mi-au fost alaturi”, declara Costin.

Pentru un manager care a avut in grija destinul si evolutia a peste 10.000 de angajati de-a lungul timpului, dar si familia, nu a fost usor sa urmezi astfel de program. Liliana Hagicalil ne-a spus ca „un curs bun iti aduce intotdeauna trei lucruri esentiale: cunostinte, abilitati si o atitudine noua, asa cum a fost in cazul cursurilor CODECS. Prima data am fost nemultumita de mine si de cei din jurul meu deoarece am vazut ca lucrurile pot fi imbunatatite, dar ca nu poti mereu sa aplici rapid ceea ce inveti. Oamenii nu accepta usor schimbarea si fiecare isi cauta o stare de echilibru. Si toate astea iti pot opri evolutia profesionala, incepi sa ruginesti si sa crezi ca nu mai ai nimic de imbunatatit la tine, ca manager. Dar a intervenit sprijinul profesorilor pe care i-am avut la cursuri, exigenti dar inspirationali”, spune Liliana.

Familia, jobul si timpul, mereu in balanta

Viata de la serviciu, viata de familie, nu stau in loc pe perioada de studiu la CODECS, deoarece vorbim de ani de studiu si nu de cursuri de cateva zile. «Cursurile, asa cum sunt cele de la CODECS, te invata in primul rand sa vezi ce e „bolnav” intr-o organizatie, sa pui un diagnostic cauzal si, automat, sa cauti solutii si tratamente. Gandesc ca un doctor, dar cred ca e o comparatie buna. Am nascut al doilea copil in timpul acestor studii, de aceea spun si ca e foarte important sprijinul familiei, sa iti inteleaga dorinta ta de perfectionare si sa te incurajeze”, declara medicul, mama si managerul Liliana Hagicalil. Ea subliniaza ca la cursuri i-a placut mult atmosfera efervescenta, dinamica, modul in care se punea tot timpul accent pe performanta. Exact pentru acest lucru venisera acolo, la CODECS, pentru performanta.

Cat de „lung” sau „scurt” a devenit timpul? „Cred ca timpul a ramas in curgerea lui naturala, doar modul in care-l consum s-a schimbat. Gandirea pe termen mediu si lung ocupa mai mult loc acum atat in viata profesionala cat si in cea particulara”, sustine Costin Ghita.

Cand e momentul cel mai bun? Daca ar fi de recomandat o varsta la care sa optezi pentru astfel de provocare... cei doi absolventi ai CODECS au fiecare, punctul lui de vedere, dar aceeasi perspectiva constructiva, dictata de experienta. Ca o mica lectie de viata, Liliana spune ca: „Dorinta unui adult de a invata lucruri noi scade cu varsta. Asta pentru ca apar alte si alte prioritati in viata personala. De aceea cred ca varsta optima de a incepe aceste cursuri este in jurul a treizeci de ani. Mai devreme, nu ai experienta necesara sa intelegi ceea ce inveti, deoarece nu ai timpul fizic sa ajungi intr-o pozitie manageriala. Nu contest ca poate sunt si manageri exceptionali la varste foarte tinere, dar e bine sa nu sari etape. Varsta maxima la care poti urma aceste cursuri este cea la care vrei sa te opresti”. Completand perspectiva, Costin Ghita concluzioneaza: „Cred ca exista si o varsta si un moment propice. Nu as recomanda persoanelor foarte tinere sa urmeze aceste cursuri pana nu sunt preocupate de intelegerea matura a oamenilor si colegilor. Trebuie sa intervina si nevoia de perfectionare si de dezvoltare. As recomanda etapa MBA intr-un context organizatoric si/sau de pozitie in organizatie in care poti aplica si experimenta pe deplin conceptele dobandite”.
Mirela Gruia
Articol preluat din Revista Cariere de noiembrie