Sustenabilitate si Responsabilitate Sociala
20 Octombrie 2017
Motivul pentru care ne pregătim pentru, iar apoi intrăm în lumea afacerilor – ca fondatori, acționari sau angajați – este mai mereu același: succesul. Cel personal și cel organizațional. Cu toții ne dorim să inițiem, să administrăm, să facem parte din, sau să contribuim la un business reușit, altfel nu are sens. Definiția succesului, însă, a reușitei, este tot mai difuză în ultimii ani. Celebra triplă-promisiune – statut, putere, avere (status, power, wealth) – pare să nu mai corespundă profilului noilor investitori de timp, energie și bani în afaceri, fapt ce naște întrebarea: ce lipsește? Ce altceva așteptăm de la un business? Ce mai înseamnă astăzi fericirea, sau măcar satisfacția în afaceri?
Paradigma dominantă actuală – adusă la rang de artă și literă de lege în ultimul secol – are trei caracteristici de bază: un sistem social mai mult sau mai puțin democratic, o economie capitalistă, de piață, aflată în diverse stadii de libertate, și o a abordare a mediului natural ca resursă epuizabilă sau regenerabilă. Acesta este contextul general al mediului de afaceri, iar tot procesul educațional ne pregătește pentru utilizarea cu maximă eficiență a resurselor - umane, naturale, tehnologice, financiare și informaționale - în vederea obținerii celui mai bun rezultat posibil, exprimat de cele mai multe ori prin mărimea profitului. Ultimii ani, însă, aduc tot mai multe alte elemente în atenția oamenilor de afaceri, grupate sub conceptul general de “sustenabilitate”. Acestea au rolul de a pune business-ul în contextul economic, social și de mediu, pentru a-i asigura profitabilitatea pe termen lung. Sustenabilitatea afacerilor pleacă de la premisa că este necesar ca un business să genereze atât valoare internă, pentru acționarii sau “shareholderii” săi, cât și externă, pentru toți “stakeholderii”, cei care, într-un fel sau altul, pe tot lanțul valoric, contribuie la succesul afacerii. Totodată, un business sustenabil va satisface nevoi actuale de consum cu grijă pentru mediul înconjurător, altfel spus fără a compromite șansa generațiilor viitoare de a face același lucru. Nu un ultimul rând, sustenabilitatea face apel la moralitate, ca principiu egal important cu profitabilitatea și legalitatea demersului economic. Iar toate acestea, puse laolaltă, aduc omului de afaceri actual satisfacția apartenenței la un business de succes. Este motivul pentru care actualizăm sistemul de pregătire a viitorilor manageri și lideri de afaceri cu elemente de sustenabilitate, concepte de responsabilitate socială corporativă (CSR - Corporate Social Responsibility) și business ethics, prin noul parteneriat dintre CODECS și The CSR Agency - cel mai relevant furnizor de servicii de instruire și consultață în domeniul sustenabilității, din România - în baza căruia, celor patru module ale Diplomei Profesionale în Management le vom alătura un al V-lea modul, de Management al Sustenabilității. Acesta va fi dezvoltat pornind de la Cursul de Raportare GRI Standards oferit în prezent de The CSR Agency in regim open Pe parcursul celor trei tutoriale ale modulului, cursanții se vor familiariza cu principale concepte de sustenabilitate, responsabilitate și etică în afaceri și vor dobândi cunoștințe concrete privind măsurarea, comunicarea și integrarea în strategia de business atât a impactului economic, social și de mediu, cât și a temelor relevante pentru stakeholderi, în baza procedurii GRI Standards, cel mai utilizat cadru de raportare la nivel mondial, produs de Global Reporting Initiative. Pe parcursul modulului cursanții vor avea ocazia de a lucra la un proiect aplicat, de introducere a principiilor și practicilor sustenabile în propria afacere sau la propriul loc de muncă, rezultatele finale urmând a fi discutate în cadrul școlii rezidențiale de o zi, programate la finalul cursului. Nevoia de specialiști în responsabilitate corporativă sau sustenabilitatea afacerilor este tot mai mare în rândul companiilor, mai ales în contextul intrării în vigoare la nivel european, începând cu anul 2018, a legislației privind obligativitatea organizațiilor mari de a raporta date cu caracter non-financiar, privind impactul economic, social și de mediu (Directiva 2014/95/UE). În vederea determinării nivelului actual de cunoștințe și a necesarului de informații privind sustenabilitatea, vă propunem în cele ce urmează un scurt chestionar ce ne va ajuta în structurarea informațiilor din viitorul modul. Vă rugăm să ne acordați zece minute pentru a răspunde la întrebările de aici. Teodor Mitrana Director Divizia Training - The CSR Agency Trainer Certificat Global Reporting Initiative |