Epoca Iratiunii
Alexandra Codleanu, absolventa MBA Open University Business School, recomanda ‘Epoca Iratiunii’ – Charles Handy O carte buna are un final deschis, este o opera aperta – astfel este si viata noastra profesionala si personala. Ca absolventi MBA OUBS, sau cursanti CODECS, rolul nostru nu este limitativ in organizatiile in care lucram; noi devenim influentatori, designeri, co-creatori ai activitatii noastre si ai propriului destin. Consider interesant sa incepem incursiunea in ‘biblioteca’ CODECS cu ‘Epoca Iratiunii’ a lui Charles Handy. Este o carte minunata, care ne prezinta o redefinire a cadrului de business si a vietii personale prin generarea si acceptarea unor schimbari ‘irationale’. In aceasta lume a ‘iratiunii’, libertatea de expresie este manifestarea acelor oameni ‘nerezonabili’ care vor sa schimbe lumea in care traiesc, nu sa se adapteze la ea si sa gaseasca motivatii rationaliste la aspectele care nu le convin. Cine este Charles Handy? Charles Handy este autor si filosof irlandez, unul dintre cei mai influenti ganditori in domeniul management-ului si formatori de scoala, alaturi de nume precum Peter Drucker, Henry Mintzberg. A absolvit Oriel College Oxford, si-a construit o cariera in cadrul companiei Shell, apoi a devenit profesor la London Business School. In activitatea sa academica s-a implicat si in configurarea programului MBA al OUBS – Opens University, in care a insistat pe dezvoltarea laturii practice - ‘on the job’ - a afacerilor. A fost invitat de onoare al CODECS in anul 2008 si a tinut o prelegere in Bucuresti pe tema cartilor scrise. Carti si idei Ideile inovatoare pe care le-a prezentat in cartile sale au generat regandirea afacerilor si a culturilor organizationale. Titluri importante sunt: Elefantul si puricele, Spiritul avid, Pelerina goala, Asteptand sa se miste muntele, Zeii managementului, Dincolo de certitudine, Sa intelegem organizatiile. Scrisa in 1989, dar inca de mare actualitate (ca o ‘opera aperta’), ‘Epoca Iratiunii’ ne prezinta modele si abordari care pot fi aplicate cu succes: – organizatia in forma de trifoi (the shamrock organisation) In cadrul unei organizatii pot exista trei grupuri de activitati si angajati (ca cele trei frunze ale trifoiului), cu asteptari, management si remunerare diferite. Angajatii permanenti (prima frunza) - nucleul format din specialisti, tehnicieni, manageri pe care organizatiile trebuie sa ii atraga si sa ii pastreze. Contractorii (a doua frunza) care preiau activitati ce pot fi externalizate, aceasta reprezentand si o modalitate de exportare a incertitudinilor si impartire a riscului in afaceri. Forta de munca flexibila (a treia frunza) formata din lucratori temporar, care raspund punctual proiectelor, asigura o flexibilitate a structurii de personal si un raspuns adecvat la dinamica schimbarilor pe care le intampina organizatiile. - organizatia federala (the federal organization) in care ‘centrul’ detine functiile esentiale privind strategiile de business, organizarea fortei de munca, evaluarea oportunitatilor de investitii, dar in care deciziile sunt luate prin consultare, cu conducerea ‘componentelor’ si in beneficiul acestora. Centrul devine un loc al persuasiunii, al luptei de idei si argumente care duc la consens, al leadership-ului bazat pe idei, nu pe personalitati. - covrigul intors pe dos (the Doughnut principle) Precum precizeaza Handy, este vorba de o gogoasa de tip american, asemanatoare cu un covrig, nu cea britanica cu gem in mijloc. Principiul ne indeamna sa ne imaginam covrigul intors pe dos, cu partea plina in centru (deci, o gogoasa ‘de gandit’, nu ‘de mancat’). Aplicand principiul in aria conducerii, partea plina reprezinta acele sarcini definite pe care angajatii trebuie sa le indeplineasca. Partea goala, nevazuta a gogosii reprezinta libertatea si increderea ce trebuie oferita angajatilor pentru a-si demonstra si dezvolta creativitatea. Stilul de leadership al ‘covrigului intors pe dos’ propune un comportament al conducatorului bazat pe: incredere (acorda incredere oamenilor cu care lucrezi), comunicare (explica angajatilor ce se doreste de la ei – partea plina a covrigului), propovaduirea valorilor organizationale (asigura-te ca angajatii inteleg si adera la valorile organizatiei) si libertate (ofera spatiu de creatie pentru ca angajatii sa isi foloseasca potentialul la maximum (partea goala a covrigului). Acestea sunt numai cateva din ideile pe care le vom regasi in Epoca Iratiunii, o carte ce da forma unor noi viziuni, in care organizatiile si antreprenorii vor produce valoare adaugata din cunoastere, obsedati de cautarea adevarului (in termeni economici, de calitate). Evaluare critica Cartea nu este una pe care o citim si o punem in biblioteca – ea poate deveni un ‘manual’ de ‘ bune practici irationale’. Ca manageri sau antreprenori, ar trebui sa ne punem urmatoarele intrebari: - Pot schimba sau influenta cadrul in compania in care lucrez, pot aplica ceva in contextul de business romanesc? - Exista oare si o a patra frunza a trifoiului? - Sunt leader-ul ‘epocii iratiunii’? Cartea ‘Epoca iratiunii’ este oferita in Romania in exclusivitate de Editura CODECS si poate fi comandata online, accesand site-ul librariei virtuale CODECS www.codecs.ro/librarie/epoca-iratiunii. |